Kalorielet koldskål

Det er sommer, og det betyder, at sommerhittet koldskål igen er på menuen! Det er en skøn, nem ret, men desværre også en af dem, der tæller tungt kaloriemæssigt, fordi den fede koldskål toppes med kammerjunkere, som ligeså godt kunne kaldes småkager. Her kommer et alternativ til at lave en frisk, let koldskål, som kun har omkring 40 kcal pr. 100 g.

 

Ingredienser:
1 liter yoghurt – tjek bagpå for mængden af kalorier. Cheasy vanilje bruger vi tit.
1 liter kernemælk
Sødestof, ikke ret meget
Lime- eller citronsaft

Fremgangsmåde:
Du blander yoghurt og kernemælk i forholdet 1:1 og smager det derefter til med sødestof og citrussaft. Der skal ikke ret meget sødestof i, men til gengæld en hel del citrussaft for at gøre den lækker og frisk. Kom lidt i ad gangen og start med sødestoffet.

Pynt:
Kammerjunkere er en klassiker, men vær lige opmærksom på, at de primært er lavet af smør og sukker.
Der findes også en slags koldskålscrunch, som er vildt lækker.
Ellers er frugt altid et hit herhjemme, og vi bruger primært jordbær og banan.

Variation:
Der er simpelthen så mange gode muligheder for at variere smagen. Alt du skal gøre er at eksperimentere med forskellige smagsvarianter af yoghurt. Vi har lavet med den klassiske vanilje, som bliver frisk og lækker med limesaft i. Vi har også lavet med hyldeblomst, som bliver meget mild. Jordbær er en favorit herhjemme, men også pære-banan er god, selvom den lidt udfordrer den klassiske smag, vi er vant til.

Det her vil du måske også synes om

Vær den første til at kommentere på indlægget

Skriv et svar